Thursday, September 29, 2011

CONTOH-CONTOH SOALAN DAN JAWAPAN2


Soalan 2
kita hendaklah berani melakukan sesuatu perkara demi melaksanakan sesuatu tugas Berdasarkan pernyataan di atas, huraikan dua contoh sifat berani yang ditunjukkan oleh watak-watak dalam novel yang anda kaji.

Kapten Hassan Wira Bangsa

1. Hassan bertindak berani untuk membebaskan datuknya, Penghulu Haji Ismail yang telah ditangkap oleh Kumpulan Bintang Tiga. Hassan ditemani bapa saudaranya serta penduduk kampung berbasikal ke Pekan Pantai untuk menyiasat kejadian yang menimpa datuknya. Apabila sampai ke tempat tersebut, Hassan telah meluru ke kereta tempat datuknya diikat, tetapi berjaya dihalang oleh orang ramai. Walaupun Hassan tidak berjaya membebaskan datuknya, dia bertekad untuk menegakkan keadilan.

2. Hassan dan rakan-rakannya ,yang bertugas dalam Platun 12 diarahkan melakukan serbuan terhadap segerombolan komunis di kawasan Sungai Temenggur. Hassan dan anggota Platun 12 dengan beraninya .telah ..{tierentasi... Sungai Temenggur dengan pantas walaupun dihujani tembakan pengganas komunis sehinggalah mereka sampai di tebing sungai.

No comments:

Post a Comment