Thursday, September 29, 2011

CONTOH-CONTOH SOALAN DAN JAWAPAN4


Soalan 4
Nyatakan empat latar tempat berserta contoh peristiwa yang berlaku dalam novel yang anda kaji, iaitu dua latar tempat berserta contoh peristiwa daripada sebuah novel Tingkatan 1 dan dua latar tempat berserta contoh peristiwa daripada sebuah novel Tingkatan 2.

Aku Anak Timur
1. Lapangan Terbang Antarabangsa Subang
- Zarina, ibu dan adiknya berada di Lapangan Terbang Antarabangsa Subang. Mereka hendak pergi ke Belanda untuk mengunjungi Encik Ali, iaitu ayah Zarina yang bertugas di Universiti Leiden.

2. Rumah kawan Niek Van Hoeve di Belanda
- Zarina yang berasa bosan kerana duduk di rumah telah mengikut Niek Van Hoeve pergi kerumah rakan Niek untuk menghadiri majlis hari jadi. Di situ, Zarin.a melihat pergaulan bebas anak-anak muda di luar negara. Mereka merokok dan minum minuman keras. Zarina mengambil keputusan untuk melarikan diri.

Kapten Hassan Wira Bangsa
1. Sekolah Pengajian Pondok Kampung Sega, Kuala Sawah, Negeri Sembilan
- Hassan melanjutkan pelajaran dalam bidang agama. atas kehendak datuknya, Penghulu Ismail walaupun dia sebenarnya bercita-cita unluk menyambung pelajaran di sekolah Inggeris.

2. Hutan Pahang
- Pasukan pimpinan Sarjan Hassan telah membuat serangan hendap terhadap pasukan komunis yang sedang b.erkhemah di kawasan hutan Pahang. Dalam serangan itu, empat orang pengganas komunis berjaya ditembak mati.

No comments:

Post a Comment